Aandacht voor Veiligheid Hullenweg

De Hullenweg in de toekomst?

Reeds enkele malen heeft de onveilige verkeerssituatie op de Hullenweg  vermeld gestaan als één van de punten van de wijkschouw. Tot nu toe zonder dat daar oplossingen voor gevonden zijn. Wat is er aan de hand ?  Er wordt te hard gereden, onlangs nog in de hand gewerkt doordat een voorrangsregel is veranderd; komende van de Stinsenweg  moet het doorgaande verkeer op de Hullenweg voorrang verleend worden, soms worden snelheden behaald van boven de 80 km en dat in de bebouwde kom. Er is een gevaarlijke  fietsoversteek op het fietspad dat langs de tennisbaan komt richting Roderesch. Het parallelle fietspad ter hoogte van ONR houdt abrupt op, wat tot een plotselinge verschijning van fietsers op de rijweg leidt. Het wegdek is in slechte staat. Het is er donker. Fietsers, paarden, wandelaars en automobilisten zitten elkaar nogal in de weg. Het verkeer is mede door de groei van het nieuwste gedeelte van de wijk Roderveld toegenomen. Veel automobilisten kiezen komende vanaf de Maatlanden de route over de Stinsenweg/Hullenweg als doorgaande route richting Norg. Vooral in het weekend, als kinderen zich op de fiets richting de sportvelden bewegen, is het te gevaarlijk. Het instellen van een 30 km-zone is niet mogelijk vanwege de hiervoor geldende richtlijnen.

Reden genoeg om dit alles nog eens bij de gemeente aan te kaarten. Op 10 april vond dan ook een gesprek plaats met een beleidsmedewerker ‘verkeer’ van de gemeente Noordenveld. Aanwezig twee vertegenwoordigers van de wijkbelangenvereniging Roderveld (waar de Hullenweg ook langs loopt) en twee wijkbewoners (een lid van de initiatiefgroep en een buurtverbinder).

De Hullenweg maakt, naar bleek, onderdeel uit van tussen 2015 en 2025 aan te pakken verkeerssituaties van het vervoers- en verkeersplan van de gemeente Noordenveld. Dit betekent dat uiterlijk voor 2025 de plannen die dan gemaakt zijn, uitgevoerd gaan worden. Het kan ook volgend jaar zijn. Druk van buitenaf op met name de politiek kan helpend werken. Op korte termijn biedt dat duidelijk geen soelaas voor de kwetsbare verkeersdeelnemers op de Hullenweg. Er moet veel gaan gebeuren en dat gaat noodzakelijkerwijs gepaard met hoge kosten. Idealiter zou er aan beide kanten van de Hullenweg een fietspad kunnen komen, maar dat zal een forse opgave zijn, zeker gezien de geringe beschikbare ruimte. Waar op korte termijn wel aan gedacht kan worden, zijn snelheidsremmende maatregelen zoals bijvoorbeeld  fietsstroken creëren; maar eigenlijk is de weg, met een breedte van 5,50 meter, daar te smal voor. Met fietsstroken van 1.70 meter aan beide zijden blijft er voor auto’s dan nog twee meter over. Ook kan de politie ingeschakeld worden om de snelheid in de gaten te houden. Zo zijn er nog wel meer maatregelen te bedenken om de snelheid op de Hullenweg er uit te krijgen. Het ziet er naar uit dat het asfalt eerder aangepakt moet worden. Fietssuggestiestroken (die dan minder breed mogen zijn dan de officiële stroken) zouden dan meegenomen kunnen worden. Een alternatief is gedogen van kinderen op de trottoirs. De oversteek van het kruisende fietspad zou veel beter gemarkeerd kunnen worden. Ook zou naar andere tracés gekeken kunnen worden voor zowel autoverkeer als fietsers.

De gemeente gaat met de geopperde ideeën aan de gang; vooral het aanbrengen van fietsstroken werd nadrukkelijk bepleit. Het buurtnetwerk Hullenveld en de wijkbelangenvereniging Roderveld zullen op de hoogte gehouden worden.