Er is nu een App beschikbaar die aangeeft of er zaken zijn vanuit de overheid die betrekking hebben op je eigen buurt. Deze App kan je downloaden op de website Over uw buurt
Je ontvangt dan informatie over besluiten die direct invloed hebben op de omgeving, zoals vergunningen, plannen en plaatselijke regelgeving. Via de app op smartphone of tablet of rechtstreeks via de mail. Je kunt zelf instellen welke berichten je wilt ontvangen. Informatie van gemeente, provincie en waterschap komt via ‘Over uw buurt’ op één plek samen. Hierdoor ben je constant slechts één klik verwijderd van de meest recente berichten over de ontwikkelingen in de buurt of wijk. Met ‘Over uw buurt blijft u snel en eenvoudig op de hoogte.
Reeds enkele malen heeft de onveilige verkeerssituatie op de
Hullenweg vermeld gestaan als één van de
punten van de wijkschouw. Tot nu toe zonder dat daar oplossingen voor gevonden
zijn. Wat is er aan de hand ? Er wordt
te hard gereden, onlangs nog in de hand gewerkt doordat een voorrangsregel is
veranderd; komende van de Stinsenweg
moet het doorgaande verkeer op de Hullenweg voorrang verleend worden,
soms worden snelheden behaald van boven de 80 km en dat in de bebouwde kom. Er
is een gevaarlijke fietsoversteek op het
fietspad dat langs de tennisbaan komt richting Roderesch. Het parallelle
fietspad ter hoogte van ONR houdt abrupt op, wat tot een plotselinge
verschijning van fietsers op de rijweg leidt. Het wegdek is in slechte staat. Het
is er donker. Fietsers, paarden, wandelaars en automobilisten zitten elkaar
nogal in de weg. Het verkeer is mede door de groei van het nieuwste gedeelte
van de wijk Roderveld toegenomen. Veel automobilisten kiezen komende vanaf de
Maatlanden de route over de Stinsenweg/Hullenweg als doorgaande route richting
Norg. Vooral in het weekend, als kinderen zich op de fiets richting de
sportvelden bewegen, is het te gevaarlijk. Het instellen van een 30 km-zone is
niet mogelijk vanwege de hiervoor geldende richtlijnen.
Reden genoeg om dit alles nog eens bij de gemeente aan te
kaarten. Op 10 april vond dan ook een gesprek plaats met een beleidsmedewerker
‘verkeer’ van de gemeente Noordenveld. Aanwezig twee vertegenwoordigers van de
wijkbelangenvereniging Roderveld (waar de Hullenweg ook langs loopt) en twee
wijkbewoners (een lid van de initiatiefgroep en een buurtverbinder).
De Hullenweg maakt, naar bleek, onderdeel uit van tussen
2015 en 2025 aan te pakken verkeerssituaties van het vervoers- en verkeersplan
van de gemeente Noordenveld. Dit betekent dat uiterlijk voor 2025 de plannen
die dan gemaakt zijn, uitgevoerd gaan worden. Het kan ook volgend jaar zijn.
Druk van buitenaf op met name de politiek kan helpend werken. Op korte termijn
biedt dat duidelijk geen soelaas voor de kwetsbare verkeersdeelnemers op de
Hullenweg. Er moet veel gaan gebeuren en dat gaat noodzakelijkerwijs gepaard
met hoge kosten. Idealiter zou er aan beide kanten van de Hullenweg een
fietspad kunnen komen, maar dat zal een forse opgave zijn, zeker gezien de
geringe beschikbare ruimte. Waar op korte termijn wel aan gedacht kan worden,
zijn snelheidsremmende maatregelen zoals bijvoorbeeld fietsstroken creëren; maar eigenlijk is de
weg, met een breedte van 5,50 meter, daar te smal voor. Met fietsstroken van
1.70 meter aan beide zijden blijft er voor auto’s dan nog twee meter over. Ook
kan de politie ingeschakeld worden om de snelheid in de gaten te houden. Zo
zijn er nog wel meer maatregelen te bedenken om de snelheid op de Hullenweg er
uit te krijgen. Het ziet er naar uit dat het asfalt eerder aangepakt moet
worden. Fietssuggestiestroken (die dan minder breed mogen zijn dan de officiële
stroken) zouden dan meegenomen kunnen worden. Een alternatief is gedogen van
kinderen op de trottoirs. De oversteek van het kruisende fietspad zou veel
beter gemarkeerd kunnen worden. Ook zou naar andere tracés gekeken kunnen
worden voor zowel autoverkeer als fietsers.
De gemeente gaat met de geopperde ideeën aan de gang; vooral
het aanbrengen van fietsstroken werd nadrukkelijk bepleit. Het buurtnetwerk
Hullenveld en de wijkbelangenvereniging Roderveld zullen op de hoogte gehouden
worden.
Van de gemeente hebben we begrepen dat de werkzaamheden aan de rotonde Stuurwold (Nieuweweg – Ceintuurbaan West/Zuid) beginnen op 29 april as. en ongeveer 4 weken zullen duren. Met de aanpassingen wordt de fietser in de voorrang gebracht en zal ook de uitrit vanuit de benzinepomp naar de Nieuweweg worden gewijzigd. Zie ook eerdere berichten hierover in het berichtenoverzicht of archief.